עצומה לעצירת התוכניות להפיכת נמל אילת למסוף נפט וגז נוזלי
הותיקים מביננו זוכרים את שנות השבעים במפרץ אילת עם כתמי הנפט שטיילו על המים ברחבי המפרץ כתוצאה מדליפות נפט ממיכליות וממסוף קצא"א באילת. זוכרים גם את החופים מכוסי הזפט כתוצאה מזיהומי נפט שנחתו על החוף. קיים חשש כי זיהומים אלו עלולים לחזור ביתר שאת.
התקווה הגדולה להסכם שלום עם סעודיה הפיחה רוח במשרדי הממשלה וקצא"א אשר יוזמים ההצעה לחיבור אילת עם שדות הנפט הגדולים של סעודיה באמצעות עשרות מכליות נפט אשר יפרקו בכל חודש נפט ותזקיקים במזח קצא"א הצמוד לשמורת האלמוגים באילת. נפט זה יזרום בצינורות מתיישנים לאורך הערבה והנגב, אל מסוף אשקלון, ומשם ייאסף במכליות נפט לאירופה. החיבור יכול להתבצע בשתי חלופות: חלופה יבשתית, באמצעות צנרת וחלופה ימית באמצעות מיכליות ענק שיפליגו במפרץ אילת. שתי האפשרויות חושפות את כל מפרץ אילת-עקבה ואת חופי סיני לסכנה אדירה שמקורה בדליפה, תקלה או חבלה מכוונת, שבאזורנו הן עניין של זמן, כמו גם את חופי הים התיכון ותוואי הדרך.
הפעלת מסוף הדלקים של קצא"א באילת בהיקפים כאלו היא מכה קשה לעיר ולאזור כולו. שונית האלמוגים, שכמעט נכחדה והשתקמה אך בקושי לאחר כ - 30 שנות זיהום ממקורות רבים, לא תשרוד מכה נוספת! אין תקדים בעולם למכליות שפורקות נפט של פחות מקילומטר מחופי רחצה. התוכנית מהוות סכנה ענקית למפרץ אילת ושונית האלמוגים. דליפת נפט ממיכלית או מצינור תת מימי עלולה להשמיד את שונית האלמוגים ולגרום נזק אדיר לתיירות באילת.
דוגמאות מהעולם יש למכביר. ביולי 2020 עלתה אניה במאוריציוס על שרטון שהיה למעשה שונית אלמוגים באחד החופים הטבעיים והבתוליים ביותר באזור. 1000 טון נפט זרמו לים, פגעו בשוניות וכמובן גם בחופים הלבנים שבאזור. פעולות לספיחת הנפט מהמים ונקיון החופים ממשיכים עדיין בימים אלו והחשש לפגיעה קשה במערכת האקולוגית בים וכמובן בכלכלת האי המבוססת בעיקרה על תיירות. בחופיה הצפוניים של תימן, בים סוף, עוגנת כבר 5 שנים מיכלית נפט שנחטפה על ידי מורדים חותים. הסיכון הסביבתי במקרה והמיכלית תינזק הולך וגובר. בעולם מדברים על מצב של משבר סביבתי חמור בהרבה מהארוע שהתרחש בשנת 1989 באלסקה (המיכלית אקסון ולדז) .
בשנת 2005 לאחר מאבק עיקש הוציאה המדינה את כלובי הדגים מים סוף בטענה שהם עלולים להרוס את השונית והתיירות מה שגרם לנזק כלכלי גדול ליישובי הערבה, אז עכשיו מותר להרוס את השונית והתיירות לטובת החברות הגדולות?
זוכרים את הדליפה בשמורת עברונה בשנת 2014? אם לפני שש שנים דלפו "רק" כחמישה מיליון ליטרים של נפט, הרי לאחר מימוש החזון השחור כל תקלה כזו, ותיקרנה עוד תקלות, יהיה חמור שבעתיים. החשש לאסון אקולוגי חמור שכל הערכה לעוצמתו תהיה חלקית בלבד. בדיוק כמו הסופה הדרומית שפקדה את אילת בפברואר בעוצמה שלא נצפתה בשבעים שנות קיומה של העיר.
התיירות תגווע, רשות שדות התעופה השקיעה מאות מיליונים בבניית שדה תעופה בינלאומי חדש, תיירנים השקיעו מאות מיליונים בתשתיות תיירות ואילת שנכנסה לרשימת ערי המפרץ היפות בעולם תהפוך לעיירת תיירות נטושה וענייה.
ואנחנו אזרחי המדינה אנא אנו באים?
כל מי שאזור ים סוף קרוב לליבו צריך לקום ולהשמיע את התנגדותו לתוכנית הזו. מנקודת מבט של ניהול סיכונים הרי שקצא"א והיזמים האחרים זוכים לסיכוי ללא סיכון לעומת העיר אילת שנושאת בסיכון ללא סיכוי. התרומה לעיר אילת ולמפרץ אילת מפרויקט זה היא שולית אולם הסיכון בהרס מקור ההכנסה העיקרי של העיר הוא בל יתואר.
אנא תרמו למאמץ להגנת מפרץ אילת וחיתמו על העצומה המצורפת >>>>>>