ג'ייסון דה קיירס טיילור בפוזה למצלמ המוקף פסלים במוזיאון סובאקוטיקו דה ארטה במקסיקו.


”הדרך לשונית אומן“
דה קיירס טיילור התחיל לצלול מייד לאחר שהוסמך בקורס צלילה בטורקיה בתחילת שנות ה -20 לחייו. כיום, שוניות מלאכותיות אמנותיות הן דבר שבשגרה - לא מעט בזכות טיילור עצמו, אך בתחילת שנות האלפיים, אוניות טבועות היו המשיכה העיקרית של טיילור הנלהב שכבר החל אז לתהות כיצד מתגבשת לה ״שונית אומן״. "התחלתי לבחון כיצד אמנות יכולה לשמש ממשק לעולם הטבע, אך גם כדרך לניהול החוויה של אנשים", הוא אומר.

בסופו של דבר עשה טיילור את דרכו לגרנדה עם תוכניות לפתוח מרכז צלילה משלו. ואז, בשנת 2004, הוריקן ׳איוון׳ הרס את קו החוף ופגע ברוב אתרי הצלילה של האי הקריבי. "כל התיירים הלכו לשונית הבתולית האחרונה שנותרה במפרץ פלמינגו. תנועת הצוללים הרבה השפיעה במהירות על מצב האתר והציבה את הבמה לניסוי אמנותי משקם״, הוא משחזר.


גן הפסלים באינדונזיה 

"חיברתי את מרכזי הצלילה המקומיים, וגיבשנו תוכנית - אם נספק את האלטרנטיבה, מעין אתר שיזכיר קצת ספינה טרופה, כזה שיכול לעזור להתחיל להסיט חלק מהתנועה הזו", אומר טיילור.

בשנת 2006 נולד פארק הפסלים התת ימי של מפרץ מולינר. 75 מתקנים, כולם עשויים מלט ניטרלי pH המאפשר צמיחת אלמוגים, שמשתרעים על שטח של יותר מ -3,000 מטר רבועים. הפארק ממשיך עד היום להיות אחד מ -25 פלאי תבל של נשיונל ג'יאוגרפיק והוא שעזר לשכנע את גרנדה להכריז על האזור כאזור מוגן ימי לאומי.
 


פארק הבנקאים, הוקם לאחר המשבר הפיננסי 2007-2008, הפך לחלק ממוזיאון סובאקוטיקו דה ארטה במקסיקו

אמנות תת ימית פעילה ומשפיעה 
חלק מפעילותו של טיילור שוכן מתחת למים הטריטוריאליים של צרפת. כמו מהרבה מיצירותיו של טיילור, המוזיאון התת ימי של קאן מציב את המקומיים מתחת לגלים - הפנים של הפסלים שהורדו למים מבוססות על תבניות פניהם של תושבי קאן בגילאים 7 עד 78. "אני חושב שהעובדה שחלק מעבודותי מושרשות בחיי הים, מזכירה לנו שאנחנו גם טבעיים", אומר טיילור .

במים רדודים מול האי הסמוך לה-סנט-מרגריט שבריביירה הצרפתית השיק טיילור בפברואר האחרון 6 מסיכות ענק במים רדודים כדי לשקם את הסביבה הימית ולהגדיל את התכנות התרבותיות של הריביירה לתלמידי בית ספר.


קיפודי ים שוכנים בבסיסי פסלים, ניזונים מאצות בלילה במוזיאון סובאקוטיקו דה ארטה.

באוסטרליה, המוזיאון לאמנות תת ימית, או מה שטיילור מכנה ה׳חממה התת ימית׳ שוכן בג'ון ברואר ריף. זוהי חממת אלמוגים בגודל 236 מ"ר המאוכלסת בשמונה פסלים אנושיים שהותקנו על ידי טיילור בשנת 2019. 

האתר הפך לפופולרי במיוחד בקרב צוללים אוסטרליים בתקופת מגיפת הקורונה, אלא שלא רק צוללים מבקרים בו, אומר ד"ר אדם סמית, מנכ"ל חברת Reef Ecologic, חברת ייעוץ לבריאות ימית. "הפסלים השקועים במים גם מעוררים השראה בלא מעט אנשים ללמוד על העולם הימי וחלקם אף יורד למים רק כדי לראות את התופעה המופלאה הזו."


חממת האלמוגים, המוזיאון לאמנות תת מימית, אוסטרליה

בנוסף לשירות הציבור הרחב, המוזיאון מפעיל תוכנית העושה שימוש באתר להכשרת תושבים ילידים במיומנויות הנדרשות לתעסוקה בניהול משאבי ים, כגון צלילה, שייט ושיקום שוניות.

״מדובר בריף אקולוגי. עד כה נשתלו שם 132 סוגי אלמוגים והם מפגינים שיעור הישרדות של 100 אחוזים. כמו כן, חלה עלייה משמעותית בשפע הדגים ובגיוונם״, אומר סמית.

עבור טיילור, זה החלק המשמח ביותר. "יכולות להיות לך הרבה דעות על האמנות", הוא אומר, "בין אם אתה חושב שלא צריך להיות משהו מלאכותי מתחת למים ועד אהבה גדולה חובקת עולם ליצירות הפיסוליות, אבל, אני חושב שבסופו של דבר, העובדה שיש שם את כל הדגים האלה מסביב לפסלים שלי ויש את כל החיים האלה, זה מספק להפליא״.

בחודש אוגוסט האחרון (2021) חנך טיילור את אחת מפסגות עבודותיו - מוזיאון הפיסול התת ימי באיה נאפה (MUSAN), שמהווה בעצם ״יער מתחת למים״, המורכב מלמעלה מ -93 יצירות אמנות, חלקן בצורת עצי זית, אחרות בעלות אופי פיגורטיבי. יצירות האמנות נועדו למשוך חיים ימיים בקנה מידה גדול, והן צפויות 'לצמוח אורגנית' לאורך זמן.

פסלים נוספים מוצבים  בין העצים בעומקים שונים - מקרקעית הים ועד לפני השטח - והן מונחות בדומה לשביל ביער תת ימי צפוף. חלק מצורות העץ מתוכננות לצוף ממש מתחת לפני השטח, כך שהמבנה כולו מספק סביבה מורכבת לחיים ימיים בכל הרמות.


״יער מתחת למים״, המורכב מלמעלה מ -93 יצירות אמנות. איה נפה קפריסין 

"אנו מאמינים שזו ההזדמנות הגדולה ביותר שיש לנו להעלות את המודעות לצורך בהגנה על הסביבה הימית שלנו ולהביא אנשים למים, במיוחד את בני הנוער״, אומר ג'ורגוס בייאדאס, הביולוג הדייג שהניע את הפרויקט באמצעות הרשות הקפריסאית לדייג ולסביבה ימית.

לדבריו, בין נקודות החוזק הרבות של האמנות, קיימת היכולת להכיר לצופה רעיונות ומחשבות חדשות. עם זאת, יצירת אמנות יכולה להיות גם פעילה ואף להביא לשינוי תודה ומודעות לסביבה. ״היצירות של טיילור מספקות יתרונות נרחבים ברמות רבות. הם חדורים מושגים מורכבים ופרשנות חברתית, תוך כדי עבודה ושיפור הסביבות הימיות בהן הם מוצבים״. 

יצירות האמנות של טיילור הן בעצם שוניות מלאכותיות, הנוצרות מפסלים המיוצרים בקפידה כל פסל נוצק תוך שימוש במלט ידידותי לסביבה, נקי ממזהמים מזיקים, והוא הופך עם הצבתו לחלק בלתי נפרד מהמערכת האקולוגית המקומית. המלט עמיד ביותר, הוא בעל מרקם מחוספס המעודד את האלמוגים להידבק ולשגשג, בעוד פינות וחורים כהים הנוצרים מקפלי לבוש מספקים בית לדגים ולסרטנים.

מיקום הפסלים מחושב בקפידה, כדי למקסם את ההשפעה הסביבתית החיובית. במקרים רבים הפסלים ממוקמים הרחק משוניות קיימות ולעתים קרובות באזורים של גדות חול עקרות כדי להגביר את הגיוון, אך גם כדי להרחיק תיירים מהמערכות האקולוגיות העדינות ומאלמוגים שבירים של שוניות קיימות.



טיילור עצמו מצהיר כי כל עבודה פיסולית שלו מיוצרת בהתייעצות עם מדענים ימיים כדי למקסם את השפעתם וכי המדענים עצמם יכולים ללמוד ולפקח על התפתחות המערכת האקולוגית המתפקדת, מתחילתה ועד להתבססות. ״ישנם גם יתרונות כלכליים, שכן האתרים בהחלט יכולים לספק תעסוקה חלופית עבור התושבים בקרבת מקום״.