המצלמות הדיגיטליות הקומפקטיות, הזולות יחסית, של ניקון, קנון, פוג'י ואולימפוס, שנכנסו לחיי כולנו לפני 25 שנה חוללו מהפכה לנצח בעולם הצילום התת-ימי. עד אז, צילום מתחת למים היה בעיקר נישה אליטיסטית בשוק הצלילה. הצילום הדיגיטלי שינה את התמונה - ומסיבות טובות מאוד. ראשית היה גורם העלות: מצלמות טובות במחיר של פחות מ-$500, ללא צורך בסרטי צילום ופיתוח יקרים. אחר כך, קלות שימוש, אופטיקה טובה, יכולות צילום סטילס ווידאו מצוינות עם עדשות רחבות עד טלפוטו מובנות כשהכל מתוגבר בקלות שימוש, קידום תמונה אוטומטי, ואולי הכי חשוב, סקירת תמונה מיידית. כל אלה כחברו יחד כדי ליצור פלטפורמה יצירתית שרוב הצוללים יכלו להרשות לעצמם.

    
מצלמת Canon G7X Compact עם מארז של Fantasea
                                                          
בשנים הראשונות של שוק המצלמות הקומפקטיות, הטכנולוגיה הדיגיטלית התקדמה כל כך מהר שזה הצריך לייצר דגם חדש של מצלמה כל שנה ולפעמים היו חברות שהוציאו לשוק שני דגמים בשנה. זה היה שוק מטורף ותזזיתי עבור יצרנים וקמעונאים, אבל גם עבור צרכנים שאימצו מצלמות ואביזרים טובים יותר ויותר שפותחו כדי לשפר תמונות מתחת למים ואי אפשר בלי הזווית האישית שלי: עם כניסת עידן הדיגיטלי, חברה ישראלית קטנה -  Fantasea Line, החלה ב-2002 ליצר מארזים למצלמות ה- Coolpix של חברת ניקון (עד אז ניקון הייתה מובילת שוק עולמית עם מצלמות הניקונוס האייקוניות שלה). 

 
מצלמת Sony RX100 Compact עם מארז של Fantasea
 
השנים 2000-2008 היו שנות הפריחה של עולם הצילום התת-ימי אשר השפיעו והניעו עוד יותר את תעשיית הצלילה בכלל ואת נסיעות הצלילה בפרט. 

המשבר הכלכלי של העולם של 2008-2010 צינן מעט את העניינים עם פחות כסף זמין, אבל אט אט החלה התאוששות, עד שמגפת הקורונה של תחילת 2020 הוציאה את הרוח ממפרשי ענף התיירות בכלל ומנסיעות צלילה אקזוטיות בפרט. המצב השפיע בצורה חריפה על שוק הצילום התת-ימי מכיוון שבסיס הלקוחות נעלם כמעט בן לילה. יצרניות המצלמות הגדולות כמו קנון, סוני, ניקון, אולימפוס, פוג'י ספגו מכה קשה ודגמי מצלמות חדשים כמעט ולא יוצרו.

חשוב לזכור כי הקצה התחתון של שוק המצלמות הדיגיטליות, עוד לפני הקורונה, הושפע קשות משתי מגמות/התפתחויות שליוו את העשור האחרון: ההתקדמות המדהימה שנעשתה בטכנולוגיית התמונות של טלפונים סלולריים, אשר ממש משכה את השטיח מתחת למצלמות הקומפקטיות הפשוטות וכניסה וייצור של מארזים לטלפונים סלולריים שביצעו חדירה משמעותית לשוק הצילום התת-ימי. הפיתוח השני הוא כניסת מצלמות  ה-GoPro כמצלמות אקסטרים לספורט הימי כולל צילום תת-ימי. שני אלה חברו יחד כדי ׳להרוג׳ את שוק המצלמות הדיגיטליות הפשוטות. 

המגמה הנוכחית של אותם צלמים תת-ימיים שעדיין מעוניינים באיכות תמונה טובה יותר היא הגירה כלפי מעלה לעבר מצלמות קומפקטיות שדווקא מצוידות בחיישנים גדולים יותר, כמו סדרת Sony RX100, סדרת Canon G7X, סדרת Olympus TG. כל שלושת המותגים הללו מייצגים מצלמות מצוינות עם מארזים מותאמים לקבלת צילומים באיכות גבוהה.

מצד שני, הדומיננטיות הקודמת של מערכות DSLR מתקדמים, כמו אלו של ניקון, קנון, פוג'י ואולימפוס, מוחלפות במצלמות קלות הרבה יותר, קלות יותר לנסיעה - מצלמות ללא מראה – מצלמות ה- Mirrorless.

מצלמות Mirrorless הן חסרות מראה שפעם היו נחלתם הכמעט בלעדי של חברות אולימפוס וסוני, וכעת כל היצרניות הגדולות (קנון, ניקון, פוג'י, פנסוניק, וכו') מייצרות מצלמות מדהימות. 

 
מצלמת Sony A1 Mirrorless עם מארז של Nauticam
                                                                                                          
 לסיכום, המגמה הנוכחית לפחות לעת עתה, היא שהמצלמות הקומפקטיות הפשוטות כמעט ונעלמו מהשוק ושוק ה-DSLR מתקדם לעבר המצלמות הקלות החדשות יותר Mirrorless עם איכות תמונה מעולה ועדשות אביזרים קומפקטיות יותר.

יש הרבה אפשרויות עם מחירי רכישה מגוונים כמעט לכל תקציב. הכי חשוב ללמוד מה זמין, לדעת את הצרכים וההעדפות שלך ולהתייעץ עם המומחים על מנת לעשות את הבחירה הנכונה עבור המערכת הטובה ביותר שכוללת את המצלמה והמארז.

 טיפ אחד חשוב: ודאו שבחרתם במותג המאפשר שירות לאחר מכירה טוב גם למצלמה וגם לאביזרי צילום מתחת למים.

בגיליון הבא נעסוק במצלמות ה- DSLR ונעסוק בהשתלטות המוחלטת של מצלמות ה- Mirrorless

* הווארד רוזנשטיין עם 50 שנות ניסיון בצילום UW, הוא המייסד של Fantasea Line, החברה הישראלית היחידה המפתחת, מייצרת ומפיצה מוצרי צילום תת-ימי לשוק העולמי.
כניסה לאתר Fantasea line <<<<