חברות רבות מייצרות מארזים תואמים לדגמי המצלמות הקיימים בשוק, בין אם מצלמות רפלקס (DSLR), מצלמות מירורלס ומצלמות עם עדשה קבועה (קומפקטיות). אם עדיין לא רכשתם מצלמה, כדאי לבדוק איזו מצלמה עדיפה עבורכם לצילום תת-ימי ואיזה מארזים מוצעים בשוק עבורה.
מארזים:
כמה מותגי מארזים המובילים בעולם:
Nauticam, Seacam, Subal, Fantasea, Ikelite, Isotta
המארזים מתחלקים למארזי אלומיניום ומארזי פוליקרבונט, שניהם עמידים לצלילה המאפשרים שליטה מיטבית במצלמה שבתוכם. מארזי האלומיניום נחשבים יקרים ועמידים יותר ומארזי הפוליקרבונט נחשבים קטנים וקלים יותר.
הבחירה בין המארזים מתחילה בתקציב ובהעדפות נוספות, דוגמת מידת השימוש והתאימות למצלמה ואביזרים נוספים, כמו עדשות ותאורה תת-ימית וממשיכה באמינות המותג, שירות ואחריות.
פורטים לעדשות:
ברוב המארזים, למצלמות עם עדשות מתחלפות (רפלקס ומירורלס) ניתן גם להחליף את מתאם העדשה הקדמי (לנס פורט) בהתאם לעדשת המצלמה בשימוש. קחו בחשבון שמחיר המארז לא תמיד כולל את הפורטים הנדרשים למרות שחייבים להשתמש בהם.
לעדשות צילום רחב זווית מוצעים פורטים כיפתיים ולעדשות מאקרו ופורטרט מוצעות עדשות בעלות פורט עם זכוכית שטוחה. פורטים כיפתיים מוצעים בזכוכית אופטית (יקר ואיכותי יותר) או אקריליק (קל משקל ונוח לאחזקה).
מלבד פורטים, מספקים היצרנים הארכות לפורטים, מתאמים שונים, גלגלי שיניים לשליטה מיטבית (גיר) ואביזרי השלמה נוספים.
כדי להבין איזה שילוב מתאים למארז, מצלמה ועדשות שבחרת, עליך להשתמש בטבלת התאימות המעודכנת של היצרן
להלן כמה תרשימי תאימות לדוגמה:
עדשות רטובות:
מוצעות 2 קטגוריות עיקריות של עדשות אטומות למים שמתחברות בצורה חיצונית למארז (וניתנות להסרה והרכבה מתחת למים). עדשות רחבות זווית ועדשות מאקרו. העדשות מיועדות להעצים את יכולות המצלמה ומותאמות לתווך הימי וניתן להפיק באמצעותן תוצאות מרהיבות. העדשות ניתנות לשימוש עם כל סוגי המצלמות והמארזים השונים ומוצעות עם מחברים סטנדרטיים בגדלים כמו 67 מ"מ ו 52 מ"מ. כדאי לבדוק באתרי יצרני המארזים איזו עדשה מתאימה יותר למארז ולמצלמה שתשתמשו בה.
עיניות, מסכים ומגדילים אופטיים:
לצורך צפייה באובייקטים ותיעודם, משתמשים הצוללים בעינית המצלמה, מסך ה- LCD במצלמה ולעיתים אפילו במסךHDMI חיצוני המתחבר למארז.
שימוש בעינית מאפשר מסגור משופר, פוקוס מהיר והשהייה קצרה יותר אך מאתגר בשל חוסר היכולת להצמיד את העין לעינית המצלמה. עיניות חיצוניות שמתחברות לגב המארז, מספקות תצוגה מושלמת של 1:1 של העינית בפועל ומקלות את השימוש בעינית.
ניתן גם לחבר עינית ייחודית למסך ה- LCD או מסךHDMI חיצוני, המתחבר למארז ומאפשר להשתמש במארז מרחוק.
מערכת זרועות להחזקה והרכבת אביזרי תאורה:
ישנן אפשרויות רבות להחזקת המארז ו\או הרכבת אביזרי תאורה מתחת למים:
ניתן להחזיק את המארז עצמו ולהרכיב עליו אביזרים, אך לא תמיד יש מקום ויש חיסרון בתאורה קרובה מדי למארז (החזר תאורה מסנוור שנקרא BACKSCATTER) .
ניתן להשתמש בזרועות גמישות מרובות חוליות (FLEX ARMS) וניתן להשתמש בזרועות ארוכות יותר בעלות מפרק כדורי הנקראות BALL AND JOINT הנפוצות בשימוש במארזים גדולים.
זרועות כדוריות מגיעות בגדלים וסוגים רבים בהתאם ליצרן, אך כולן זהות במהותן - מוטות מתכת חזקים וקלים עם כדורים בקצותיהם. הם מחוברים יחד באמצעות מלחציים מתהדקים. זרועות כאלו מאפשרת מיקום תאורה נוח מתחת למים וכל עוד יש לך 2 זרועות, ניתן למקם את התאורה כמעט בכל זווית לאובייקט הצילום.
קחו בחשבון שבצילומי מאקרו תרצו את המבזקים שלכם קרובים יחסית למארז ולצילומי רחבי זווית תרצו אותם רחוקים יותר.
ניתן להוסיף למערכות הזרועות אביזרי ציפה שמאפשרים ציפה ניטרלית ונוחות שימוש מתחת למים.
תאורה לצילום תת-ימי:
תאורה הינה מרכיב חיוני בצילום תת-ימי שברוב המקרים מצריכה תאורה של מבזק (פלאש) - במקרה של סטילס - או תאורה קבועה - במקרה של צילום וידאו.
כיצד פועל האור מתחת למים?
מתחת למים כשמתחילים להעמיק אור השמש נעלם בהדרגה ואיתו הצבעים החמים (צהוב, כתום, אדום..). אז מה עושים כדי לקבל צבעים יפים שמשקפים את החיים הימיים? משתמשים במקור אור חיצוני, כיוון שתאורת המצלמה לא תמיד מספיקה.
אמנם, יש מצבים שקרני השמש שנכנסות לתמונה יוצרות אפקט מדהים, אך ברוב המקרים יש צורך בתאורה משלימה כדי להאיר את האובייקט מתחת למים.
לקריאה נוספת על אפשרויות שימוש במבזק לחצו כאן.
קל יותר לבחור תאורת וידאו מכיוון שאין צורך לסנכרן אותה עם המצלמה.
פשוט מכוונים למקום הנכון ומדליקים. לקריאה נוספת על שימוש בתאורת וידאו לחצו כאן.