צמיגי מכוניות, רשתות דייגים, שקיות ניילון.  כל אלו הם עצמים מלאכותיים שלא צריך להתאמץ כדי למצוא אותם בים ובסביבה הימית, ואתם בטח שואלים את עצמכם, מדוע זה שם?
התשובות הן רבות, וניתן להפנות את האצבע המאשימה כלפי גורמים רבים, לכעוס ולהתמרמר, אבל, אפשר גם לעשות.  בין ארגוני המתנדבים בולט ארגון ׳סיירת החוף׳. סביר שאם ביליתם במי הים התיכון מתישהו באחרונה נתקלתם בהם, לבושי שחורים, כשהם רכובים על סירה שחורה עם ניצוץ של תקווה בעיניים. 

 
צוות סיירת החוף על סירת הסיור Columbia מסיים פעילות הסרת רשת רפאים | צילום: סיירת החוף

״הכל התחיל אצלי מהרצון לשינוי, מהאהבה לים, מהגעה למבויים סתומים בירוקרטית ומההבנה העמוקה שכדי להזיז הרים צריך לדחוף, לנשוף ולשאוג וכי זה הכי יעיל כשעושים זאת יחד״, אומרת מיקי אלברדי, מתנדבת בארגון. ״הזיהום וההפרעות האנושיות לסביבה הולכות וגוברות. הדרישה למזון מן הים עולה, הצריכה, כמעט בכל תעשייה תופחת וכפועל יוצא גם הפסולת שמוצאת עצמה לעתים קרובות מושלכת בלב חם, רחוק מהעיין. האם אתם מתארים את החיים שלכם ללא הים?״.


צוות הצוללים מתוכנן לצלילת סקר | צילום : סיירת החוף

 

יוסף סגל, ראש הארגון, מקדיש את חייו ועובד יומם וליל למען בריאות הים תוך דחיפה תמידית לשינוי מהותי של סדרי העדיפויות, החל ייזום פעילויות שוטפות של ניקיון אקטיבי של הים, מאסק עיקש לשינוי חוקתי ועד להסברה יחד עם 21 מתנדבים אמיצים נוספים.

״המתנדבים שלנו״ הוא אומר, ״מגיעים מכל קשת הגילאים, בשלל מקצועות שונים, כשהם חולקים כולם אהבה לים ולטבע. יש לנו צוללים מקצועיים, משיטים, צלמים, יוצרי תוכן ואחרים שמתקבצים יחדיו למלחמה והם מאוד גאים בכך״ 
״תמיד כששומעים על הפעילות שלנו שואלים מה בעצם אנו עושים״, אומרת אלברידי בחיוך. ״אנחנו פשוט מקפידים להיות שם. בים. אנחנו מבלים הרבה שעות במים. גופים רבים גם כבר יודעים שניתן לפנות אלינו בנוגע למפגעים ימיים, החל מרשות הטבע והגנים ועד לבעלי סירות פרטיים. אנו שואפים להיות המענה הישיר והמהיר ביותר לפגיעה בבעלי חיים ימיים, לזיהומים נקודתיים, טיפול בפסולת ודייג לא חוקי. בנוסף, על מנת להגביר את המודעות ולעקוב אחרי דייג לא חוקי, אנו מבצעים סיורים בסביבה הימית והחופית בהם אנו משוחחים עם השטים ושבים, מגבירים את המודעות בנוגע לדייג לא חוקי, מסבירים למי ניתן לפנות במקרה שנתקלים בפעילות שכזו ומה הן הרגולציות בהתאם לעונות המתאימות. תמיד נשמח לשוחח על החשיבות העומדת מאחורי חוקי הדייג ולמה עלינו להיצמד לתקנות״.


יוסף סגל ודורון בראש בסיור שגרתי | צילום : סיירת החוף

חלק מהמפגעים החמורים הן ׳רשתות הרפאים׳, מספרים חברי הקבוצה. רשתות רפאים הן רשתות דייג שנותרו ללא בעלים, כלומר, הן נסחפות בים עד שהן נתקלות במחסום פיזי כלשהו כמו סלעים, ריפים, טבלאות גידוד או סירות טרופות אשר מספקים לבעלי חיים ימיים רבים מחסה ובית גידול. במצב כזה רשתות הרפאים מתפקדות כמו מלכודות מוות פסיביות.

 דגים קטנים נתקלים ברשת מה שמזמן את הדגים הטורפים הגדולים יותר ואחריהם טורפים גדולים עוד יותר. ״לעיתים רבות אנו נתקלים בדגים וצבי ים הכרוכים ברשת בחוסר אונים. כאשר אנו נתקלים ברשתות כאלה, מדיווחים או מסקרי צלילה שאנו מבצעים, העבודה מתחת למים דורשת הכנה רבה כיוון שצלילה כזאת כרוכה בלא מעט סכנות ולכן העבודה מתבצעת בסקירה מוקדמת ומלווה בצילום שמאפשר חקירה לפני הפעולה.

 על מנת לשחרר רשתות שכאלו, אנו מצטיידים בכלי חיתוך, מצנחי הצפה וכמות נכבדת של גז נשימה. רשתות הסבך עושות את עבודתן נאמנה ומסתבכות היטב סביב כל מה שנקרה בדרכן, כך שעבודת החיתוך דורשת נחישות וסבלנות של פאזל 5000 חלקים, רק מתחת למים״.


הכנה להצפת צמיגי גומי מקרקעית מי מפרץ אילת | צילום : עמית ליבר

לדברי אלברידי, בדצמבר האחרון, ביצע הצוות מבצע גדול של ניקוי צמיגים שהושלכו בים האדום, באילת. 

״קיבלנו דיווח על המפגע המדובר מצוללים ספורטיביים שעברו באיזור. הסכנה בהשארת עצמים מסוג זה בתוך מי הים היא התפרקות החומר והשפעתו על טיב המים ובעלי החיים הפוקדים את האזור. 
במקרה הזה, הגומי מפריש רדיקלים חופשיים ורעלנים מסוכנים אחרים כמו כספית ובנזן, הגורמים למחלות ומוות בקרב בעלי החיים הימיים ולכן עלינו להסיר מפגעים אלו״. 

הצמיגים המדוברים התגלו לא כצמיגים קטנים של אופניים, גם לא של רכב פרטי, אלא כצמיגים גדולים של משאיות ורכבי שטח רציניים. ״ניתן רק לתאר את מורכבות האירוע. הצמיגים שכבו בים מזה זמן מה, כוסו בחול, לעיתים היוו בית גידול לבעלי חיים ואף נדבקו לצמיגים אחרים, כל צמיג והסיפור שלו. 

תוך שימוש ברצועות, שאקלים, קרבינות ומצנחי הצפה, הרמנו  את האובייקטים אל פני המים ומשם אל הסירה. אבל זה לא נגמר כאן: הדילמה התמידית היא כיצד להיפטר מהפסולת בצורה היעילה ביותר, וכאן, יוסף מצא את הפתרון המושלם. 

הצמיגים שאנו מכירים נוצרים משלושה חומרי גלם בסיסיים: גומי סינטטי, מתכת ובדי טקסטיל. במפעל אליו נשלחה הפסולת פירקו את הצמיגים לגורמים הנ"ל על מנת למחזרם ושימושם למטרות שונות. הגומי - משמש לבניית משטחים רכים לגני שעשועים, המתכת לסלילי מתכת לשימוש חוזר ובדי הטקסטיל לחוטים - מה שנקרא - win win situation ״. 


טון וחצי צמיגי גומי מזהמים שפונו מקרקעית מי המפרץ | צילום: Iggy REC

כדי להוביל שינוי משמעותי צריך להתחיל מבפנים, אומרים חברי הארגון, יש לפנות לכל הקהילות האכפתיות, לכל הגילאים והמגזרים בקריאה לפעולה. וכך לדוגמה, ביום האוקיינוס האחרון שצוין במהלך יוני, יצאה סיירת החוף במיזם מרגש, "ילדים בשביל הים".

״הפלגנו מערבה מחוף הרצליה על סירת הזודיאק מלווים בשישה ילדים בעלי מוגבלויות . במסע על הסירה סיפרנו להם על הים, על שלל המינים המתגוררים בו, על החשיבות שלו ועל הקשיים שהים מתמודד איתם וכיצד ניתן לעזור לו״. 


דור ההמשך בפעילות הרפתקנית בזירה הימית | צילום : Iggy REC 

הצוות מספר כי הרשתות החברתיות, העיתון של היום, מהווה מקור לא אכזב למידע הרלוונטי. ״ הסמארטפון שלנו נמצא בכף ידינו כמעט בכל רגע נתון. לכן, כדי לעדכן על העשייה שלנו, על החשיבות מאחורי המעשים, סיירת החוף מתחזקת דף פייסבוק פעיל שמסקר את הפעילויות, נותן טיפים לשמירה על הים ומידע מעניין על מינים ימיים ואירועים רלוונטיים. 

הצוות מדגיש כי כיוון שמדובר ברגון התנדבותי הוא נשען על תרומות. ״כדי להוציא לפועל פרויקטים אשר דורשים משאבים שונים אנו נעזרים בגופים חיצוניים עם אג'נדה משותפת או בתרומות מאוהבי ים אחרים שרוצים לעשות שינוי״, אומרת אלברידי. 

״מכל פרויקט אנו למדים, מסיקים מסקנות ולקחים. שיתופי הפעולה עם גורמים חיצוניים מרגשים ועוזרים לנו להשלים את הפרויקטים בהצלחה. אנו מקווים להמשיך ולהוביל את השינוי בים תיכון ובים סוף, מגדול ועד קטן, ולהיות כאן, למען הים״.


רשת רפאים ופגר צב ים צעיר שנלכד ברשת וטבע למוות | צילום : סיירת החוף

ניתן להיכנס לאתר העמותה >>>  www.thecoastpatrol.org/support-us
לתרומה, לקריאה נוספת ורכישת מרצ'נדייז. כל ההכנסות נתרמות לארגון ופעילויותיו.