האי פובה מולה, מבט מהכניסה לנמל

כרישי נמר נצפו קרוב לאי פובה מולה, הממוקם בדרום העמוק של ארכיפלג המלדיביים, מאז שהמתיישבים הראשונים הגיעו לאתר לפני כאלף שנים. המקומיים לא מפחדים מכרישי הנמר. להיפך, הם חיים איתם בשלום ובהרמוניה. 

דורות רבים נהגו דייגים שניקו דגים בנמל לזרוק את השרידים לאוקיינוס העמוק. כדי לחסוך בדלק לסירות ששטו למרחקים, הם התחילו לזרוק את השרידים ממש מחוץ לנמל והבחינו שכרישי הנמר מתקרבים כל יום לכניסה לנמל כדי ליהנות מארוחות החינם שלהם.


נמל הדייגים בפובה מולה

כיום, התושבים ממשיכים במסורת זו של חלוקת ׳חטיפים׳ בפאתי הנמל כדי לרצות את חבריהם הנמרים. ויש לזה גם צד מסחרי, איך לא? המקומיים מזמינים את הצוללים המבקרים לפגוש את הכרישים, לחנך אותם ולהראות שבני אדם אינם אוכלי כרישים. הם גם משחררים את הקרסים מכרישים אומללים שנתפסו על ידי כמה דייגים "ספורטיביים". 

כרישי נמר הם בין מיני הכרישים הבודדים (כ-10 מתוך 500) הנחשבים כמסוכנים לבני אדם. ומכון, כרישי פובה מולה מרשימים ויש לכבד אותם; הם לא מנסים לפגוע בבני אדם. הפוך הוא. 

שני מפעילי צלילה עיקריים ושלושה קטנים יותר פועלים בפובה מולה. אני בחרתי לצלול עם מועדון "Pelagic Divers Fuvahmulah" בהמלצת ווילד דייב, שהיו מדהימים. כל מועדוני הצלילה חולקים את אותו אתר צלילות עם כרישי הנמרים, והם מתאמים את לוח הזמנים של הצלילה לקבוצות השונות. שלושה מדריכי צלילה מלווים תמיד כל קבוצת צוללים. כל מדריכי הצלילה הם בעלי הכשרה גבוהה ומכירים היטב את התנהגות הכרישים. הם יודעים להדוף את הכרישים במידת הצורך ולשמור על בטיחות הצוללים.


מועדון הצלילה Pelagic Divers Fuvahmulah

כדי למשוך כרישים למקום, מדריכי הצלילה מחביאים "חטיפים" מתחת לאבנים. השימוש ב"פיתיונות" זוכה לביקורת לעתים קרובות, אבל, בבחינה מקרוב, אני יכול להעיד שהם ניזונים בעצם מאותו מזון שהם רגילים לאכול. טכניקה זו אינה מפריעה למחזור החיים הטבעי שלהם; הכרישים לא הופכים תלויים ב"חטיפים" הללו וגם לא הופכים לתוקפניים כשהם לא מקבלים אותם. הם יודעים איך להאכיל את עצמם באוקיינוס. זה פשוט מקל על התצפית והאינטראקציה עם הטורפים, כדי שנוכל להכיר ולהבין אותם. והכי חשוב, זה מראה שהם לא הרוצחים המתוארים בצורה שקרית בסרטים פופולריים ובצהובונים. לבסוף, וכפי שנאמר בעבר, טכניקה זו מאפשרת גם להסיר פריטים כואבים מכרישים, כמו קרסים, חבלים, או רשתות.

כרישי הנמר הם יצורים יפים שהופכים את חווית הצלילה למרגשת ודי ייחודית. פובה מולה הוא אחד המקומות היחידים בעולם בהם ניתן לגשת אל כרישים מהסוג הזה ולצפות בהם בקלות רבה כל כך. רוב הכרישים הם מקומיים וניתנים להם שמות פרטיים. לפעמים, מבקרים חדשים, או גורים חדשים מצטרפים למשפחה. 


חשוב לדעת
הצלילה עם הנמרים של בפובה מולה היא די קלה ורדודה ומתבצעת בעומק של 10 מטר .

בסרטון שצילמתי שם יש סצנה שצולמה עם מצלמת גו פרו שהייתה מונחת על הקרקעית. הכריש תפס את המצלמה כדי לבדוק מה החפץ המוזר, ואז שיחרר אותה, אבל הוא לא ניסה להזיק או לנשוך בני אדם. אנחנו לא האוכל שלהם.
ובכל זאת, יש כמה תאונות בהן מעורבים כרישים בכל שנה, בכל העולם. הן מתרחשות בדרך כלל כאשר כרישים אינם מזהים מטרות כראוי; בזמן שרואים גולש או שחיין מהמעמקים, הם נראים כמו צל.

בדיוק כמו במצלמה, הכריש יכול להאיץ מהעומק כדי לתפוס טרף שאובחן בטעות, לטעום אותו ואז לדחות אותו. במקרים מסוימים, זה קטלני.

בת׳כלס, הרג הכרישים בעולם על ידי בני האדם מגיע ל- 100 מיליון פריטים שכבר הוכחדו... אוכלוסיית הכרישים ירדה ב-70% במהלך 50 השנים האחרונות. לעומת זאת, כ-7 אנשים נהרגים מדי שנה עקב התקפות כרישים בשוגג, בכל רחבי העולם.

צריך לזכור שכרישים חשובים למערכת האקולוגית של האוקיינוסים. הם נמצאים בראש שרשרת המזון ואם הם ייעלמו, כל המערכות האקולוגיות יופרעו. בסוף שרשרת המזון, ישנם יצורים קטנים הניזונים מפלנקטון, המייצר חלק גדול מהחמצן שלנו. אם היצורים האלה (שרימפס זעירים...) יהיו רבים מדי, לא יהיה מספיק פלנקטון כדי לייצר חמצן עבור האנושות. די ברור שעל ידי השמדת הרמה הגבוהה ביותר, הרמה הנמוכה ביותר תושמד גם היא, והאוקיינוס לא יהיה הריאה הראשונה של הפלנטה יותר.


מלבד הנמרים המדהימים, פובה מולה מציעה עוד אטרקציות תת-ימיות יפהפיות:
- שוניות יפות לצלילות.
- ניתן להבחין בכריש הטרשר (לא בכל צלילה) בתחנות הניקוי העמוקות, בעומק של בין 40 ל-50 מטרים. יש להתקרב אליהם לאט מאוד כי הם מאוד ביישנים ושוחים במהירות למעמקים.
- בתנאים הנכונים, ניתן להיתקל בלהקות של כרישי פטיש מסולסל.
- כן, לפעמים רואים שם גם כרישי לוויתן.
- ניתן להבחין בקרני מנטה אוקיאניות שחורות מסביב לתחנות הניקוי כל השנה, במיוחד בעונת ההזדווגות שלהן, בין מרץ למאי.
- ניתן לצפות בכרישי שונית אפורים לעתים קרובות.
- בעונה אפשר לראות גם להקות של ברקודות, טונה צהובה סנפיר, דגי מפרש, מולה מולה, לווייתנים ועוד.

לאחר הצלילות, הנה גם כמה דברים מגניבים לעשות:
- חוף Thoondu החלומי הוא חובה. אל תחמיצו את זה אם אתם על האי.
- Bandaara Kilhi ו-Dhadimago Kilhi, שני אגמי מים מתוקים יפהפיים באי. זהו אזור נהדר לטיולים רגליים, ותוכלו להבחין בו במינים רבים של ציפורים ודגי מים מתוקים.
- יש באזור אמבטיות בוץ מגניבות שאפשר להיכנס אליהן (רצוי לא עם בגד הים האהוב עליך). זה אמור להיות בריא מאוד לעור.
- ניתן לבקר בכמה אתרים היסטוריים פרה-אסלאמיים.
- יש מקומות מגניבים לגלישה. 
- ב"לד זפלין" הפאב המקומי המומלץ, תוכלו ליהנות מארוחות עסיסיות ואווירה נעימה.
- לתחבורה מקומית מומלץ לשכור קטנוע.


 חוף Thoondu החלומי 

עוד על המיקום:

- האי נמצא בדרום העמוק של המלדיביים, במרחק של כ-70 דקות טיסה ממאלה. יש לו גם שדה תעופה פנים משלו, מה שמקל על ההגעה אליו. בדרך כלל מטוסים עוצרים על אי אחר בדרך, מה שמאריך את זמן הטיסה.
-  14,000 תושבים המחולקים ב-8 מחוזות שונים, מה שהופך אותו למרכז האוכלוסייה השני בגודלו באיים המלדיביים.
- תקעי חשמל הם בסגנון בריטניה.
- כלכלת האי מסתמכת בעיקר על דיג וחקלאות. פובה מולה נחשב ליצרן הגדול של מנגו ובננה באיים המלדיבים
- המקומיים מדברים דיאלקט, ייחודי לאי, וייחודי לשפת ה-Dhivehi המלדיבית הרשמית.
- Rufiyaa המלדיביה הוא המטבע הרשמי, הדולר האמריקאי והיורו מתקבלים בכל מקום בברכה.


מלונות מומלצים בפובה מולה: - Tiger Shark Residence, בית הארחה נחמד, קרוב לטבע
ו Atraxis, מלון מודרני ובינלאומי 

                                                                                    גלרית הנמרים מפובה מולה