מטרה נשמעה פשוטה באותו זמן בה התקבלה ההחלטה לביצוע: לארגן את אחד הצילומים התת-ימיים העמוסים ביותר שידע עולם הצלילה אי פעם. ובקיצור: להוריד אל מתחת למים, לטובת תמונה אחת בלבד, 271 צוללים, 26 מדריכי צלילה, 32 אנשי הפקה ו-12 צלמים מקצועיים.  


הכנות אחרונות לצלילה בחוף הוילג' 

האתגר הלוגיסטי המטורף הזה נועד לאפשר לצלם הצרפתי ניקולה ברקה, מרחב פעולה חופשי לבצע צילום פנורמה יוצא דופן, כשבמקביל אליו יש עוד שלושה צלמי וידאו און ליין שמחוברים עם כבלי תקשורת לספינת שידור, ארבעה צלמי וידאו שמצלמים את האירוע מאחורי הקלעים ועוד ארבעה צלמי סטילס. על כל התזמורת ניצח לא אחר מאשר  הצלם הצרפתי הנודע כריסטיאן פטרון, צלם ה"טיטניק" ו"הכחול הגדול". 
 
 
הכנת הסטיל לקראת הצלילה עם המצופים 


האתגר שעמד בפני ההפקה היה מורכב לא פחות. אחרי הכול, מדובר ב-271 צוללים שיצללו אל ספינת הסטי”ל לעומק של 20 מטר ורוצים גם לחזור משם שלמים ומאושרים. משך השהייה מתחת למים יהיה מוגבל ל-30 דקות בלבד ועל מנת לאפשר צילום איכותי, עולה הצורך למקם את הצוללים באופן כזה שימנע העלאת רחף, ירידה והתייצבות במיקום שתוכנן במינימום זמן. אפשרי? כנראה שכן.
 
 
בועז סמוראי וצלם עוזר בפעולה 

ניר אבני ז"ל, מנכ”ל ריף הדולפינים וקבוצת ריף צלילה, דמות מפתח בתחום הצלילה בישראל יותר משלושה עשורים, הצטרף להפקת האירוע כמתכנן הצלילה לפרטיה וניהולה בפועל.   

אבני גייס את המועדונים באילת ומשם הכל זרם: 26 מדריכי צלילה נבחרו להוביל 271 צוללים אל 20 מצופים שמוקמו לאורך הסטי״ל. פגישות תדרוך עם המועדונים והמדריכים המובילים נעשו בעוד מועד, אמבולנס ורופא צלילה ושתי סירות הצלה עמדו בסטנד ביי והיו גם חמישה  מצילים תת-ימיים - מדריכי צלילה שריחפו מעל כולם.

הצוללים התבקשו להירשם באתר iDIVE וכל צולל התבקש לציין את שם מועדון הצלילה שבמסגרתו הוא מעוניין לצלול. מתחם הסטי”ל נסגר לקהל הצוללים הרחב באותו הבוקר, ולכן לא היה ניתן להצטרף לצלילה באופן ספונטני. הצלילה הוגדרה כמותרת למי שהוסמך לפחות כצולל 2 כוכבים / Advance Open Water ומעלה. הצוללים בכל מועדון חולקו לקבוצות ובראש כל קבוצה עמד מדריך צלילה. כל קבוצה קיבלה סימון צבע ומספר ששויכו לאחד המצופים בים.  
 
 
ואז ניתנה ההוראה לצלול. הקבוצות ירדו אל מיקומן לאורך חבל המצוף
 
עם הינתן האות, ירדו  החבר׳ה למים - כל קבוצה התרכזה סביב המצוף שלה, לאורך חבל אנך, שהוביל אותה ישירות לנקודת ההתמקמות לקראת הצילומים. הירידה האנכית לאורך החבל קיצרה את זמן הירידה של הצוללים למיקום בסטי״ל. שיטת ההעמקה הזו אמורה הייתה למנוע הרחפת חול קרקעית שפוגעת באיכות הצילום. “שמירת הסביבה היה אחד הנושאים החשובים ביותר במבצע”, אמר בזמנו אבני. “עם סיום הצלילה, האתר יישאר ללא זכר לאירוע שהתקיים בו”. התדריך האחרון לפני הירידה למים היה של אבני ז"ל.  כולם שחו לכיוון הסט״יל כשכל קבוצה מתארגנת מסביב למצוף שלה.

ואז ניתנה ההוראה לצלול. הקבוצות ירדו אל מיקומן לאורך חבל המצוף ואחרי עשר דקות והרבה בועות כל הצוללים היו ממוקמים. מראה מדהים! הצוללים ממושמעים, לא זזים ממקומם. חלומו של כל צלם לקבל הזדמנות כזו לתמונה אחת.

כאן נכנס ברקה, הצלם הצרפתי, כשיש לו 20 דקות להשלמת המשימה. הוא התחיל לנוע לאורך הסט״יל הלוך ושוב,  משתדל לשמור על ליניאריות ואנכיות בעת התנועה.
בערב, לאחר 7 שעות פוטושופ הוא הציג את התמונה הפנורמית בטקס רב משתתפים. מושלם. פשוט מושלם. 
 

צפו בצלילת ההצדעה - השידור הישיר המלא