צוללים אילתיים, חברי העמותה, בסיור בעקבה לאחר צלילת ניקיון משותפת

מזה שנתיים פועלת באילת עמותה סביבתית שמטרתה לשמור ולהגן על מפרץ אילת מפני האיומים הסביבתיים שמסכנים את קיומה של המערכת הטבעית הימית באזורנו ובמפרץ כולו. העמותה הוקמה על ידי תושבי אילת והערבה, אנשי ים ומדבר אוהבי טבע וסביבה, במטרה לבנות גשר וקשר בין ארבע הארצות הנושקות לחופי מפרץ אילת למען שמירת הים.

מפרץ אילת/ עקבה הינו מרחב ימי סגור וייחודי במבנהו ובשוניות האלמוגים שמתפתחות בו. רוחבו המרבי באזור דהב שבסיני הוא כ - 25 ק"מ. בקצהו הצפוני המרחק בין חופי העיר עקבה לחופי אילת נע סביב 5 ק"מ ואילו בדרום, בחיבורו לים סוף באזור מיצרי טיראן רוחב המפרץ הינו כ - 4 ק"מ בלבד.

 מפת העומקים נעה בין 600 - 400 מ' בצפון ועד לעומקים של 2000 מטר באזור דהב. לעומת זאת, במוצא המפרץ לים סוף קרקעית הים הינה בעומק של כ - 250 מ'.  כך התהווה גוף מים צר ועמוק אשר קרקעיתו בקצה הדרומי רדודה ביותר, נתון הגורם לתחלופת מים איטית בהשוואה לים התיכון, או מרחבי האוקיינוסים בעולם. עובדה זו ממחישה עד כמה חשוב שיתוף הפעולה בין המדינות השוכנות לחופי המפרץ, כיוון שהמערכת האקולוגית הימית במרחב מבודדת יחסית, תלויה בהתחדשותה וקיומה אך ורק בעצמה וכל זיהום או הפרעה אנושית אחרת תשפיע לרעה על כל מרחבי המפרץ ללא קשר למוקד הזיהום. יתרה מכך, גורמי הזיהום השונים נשארים בגוף המים, מצטברים ועולים בריכוזם, השפעתם המרחבית מתפשטת, מתעצמת וחוצת גבולות עד לנקודת הקריסה של המערכת הטבעית ללא היכולת הטבעית להתגבר על המטרד.   


 צלילת נקיון בחוף הצפוני באילת עם שותפינו הירדנים

אחד מיעדנו הוא לקדם שת"פ אזורי בנושא זה בין המדינות השוכנות לחופיו. לשם כך התחלנו בשיתוף פעולה עם התאחדות מועדוני הצלילה של עקבה. מתהווה חיבור טוב ואנו פועלים לשמרו ולטפחו כדי שיהווה בסיס להמשך פעילות משותפת על פי תוכנית שנתית מסודרת ומתואמת. כרגע קיים שתוף פעולה פורה עם צוללים ומועדוני צלילה בעקבה כולל ביקורים הדדיים ופעולות משותפות בשתי הערים הן באילת והן בעקבה. אחת למספר חודשים מתקיימים מפגשים משותפים ליומיים בעיר השכנה, מקיימים צלילות ניקיון, מפגשים חברתיים וסיורים מודרכים באתרים תיירותיים ימיים ומוסדות חינוך ומחקר שונים בעיר השכנה. ביקורים אלו מתקיימים לסירוגין פעם באילת ופעם בעקבה כאשר המקומיים מארחים את האורחים מהעיר השכנה.

על בסיס קשרי העבודה והיחסים הטובים עם עמיתינו בעמותת מועדוני הצלילה של עקבה בירדן אנו שואפים לפתח בעתיד קשר דומה עם נציגי מצרים וערב הסעודית ולקיים פעילויות סביבתיות משותפות לארבעת המדינות השוכנות לחופי המפרץ. לאחרונה נוצר קשר ראשוני בין שותפינו בעקבה ושר הצלילה המצרי אשר שמע על פעילותינו המשותפות ואילו קונסול מצריים באילת עזר לנו בפגישה ראשונית עם האחראי על הסביבה והצלילה בסיני. אנו מתקדמים ביוזמת שתוף הפעולה עם המצרים בסיני ומקווים להתפתחויות חיוביות ומעניינות בכוון זה.


הדרכה לצוללים / ות מעקבה בחדר הלימוד של המצפה התת ימי באילת במסגרת סיור משותף

נושא נוסף על הפרק הוא קידום המודעות והחינוך הסביבתי בקרב בני הנוער והבוגרים, באילת ובעקבה כאחד. התחלנו זאת במפגשים המשותפים שלנו, אולם הכוונה להרחיב בתוכניות והרצאות מסודרות למערכת החינוך ולקהל הרחב, הן באילת והן בעקבה בעזרת שותפינו שם. בצורה זו נוכל להטמיע את האחריות הסביבתית הקולקטיבית של האוכלוסיות בערים השכנות, להגיע למקבלי החלטות ולהשפיע למען תכנון ופיתוח בר קיימא עם תנאים וכללים הנלקחים בחשבון ומתבצעים באופן מעשי ולא רק בהכרזות תקשורתיות ללא גיבוי מעשי בעקבותיהן.

כלל הפעולות והמעשים הקיימים והמתוכננים דורשים תקציב ושותפים שייקחו חלק בנושאים השוטפים כדוגמת פרסום, הדרכה, הסברה, צלילה וכו'. אנצל במה זו כדי לקרוא לכלל הצוללים והשותפים הפוטנציאלים להצטרף לעמותה ולתרום למאמץ הסביבתי למען עתיד בטוח וטוב יותר למפרץ ואילת, למעננו, ילדינו והדורות הבאים אחרינו.   
לפרטים נוספים, מוזמנים ליצור קשר:
מורי – 053-7370101
mori.redsea@gmail.com


סיום צלילת ניקיון בעקבה