במקום שבו מים חמימים מזרם המפרץ נפגשים במים קפואים של האוקיינוס הארקטי ולבסוף מתקררים, הטבע יצר תופעה ימית מדהימה שנקראת העולם התת-ימי של ים ברנטס. זהו הצפון הרחוק ביותר של רוסיה, הרבה מעבר לחוג הארקטי ולא רחוק מהעיר מורמנסק. במקום קיימים זרמים אנכיים מיוחדים שמערבבים שכבות שונות של מים מעומקים שונים ומעלים חומרי הזנה מקרקעית הים אל פני המים. בשעון הקיץ, ביום הקוטב הארוך, כאשר השמש אינה שוקעת מעל האופק במשך מספר חודשים, נוצרים תנאים ייחודיים לצמיחה ורבייה מהירה. המגוון הביולוגי של העולם התת-ימי של האזור זה די דומה לפפואה ניו  גינאה החדשה, ההבדל הוא רק במים עם טמפרטורה של +4 + 6 מעלות צלזיוס.

 
ים ברנטס, הצפון הרחוק של רוסיה                                                                                                                       צילום: סרגיי גרסימוביץ' 

כאן תוכלו למצוא להקות ענק של מגוון רחב של דגים המשמשים מזון לדגים אחרים, לווייתני קטלן, כרישי קוטב, לווייתנים לבנים, דולפינים, כלבי ים פרווה וכלבי ים. קרקעית הים מכוסה ביערות תת-ימיים של אצות עבותות ומשובצת בשדות של צדפות ומולים. הקירות האנכיים של נוף תת-ימי משמשים כבית גידול מועדף לציידים ענקיים חסרי רחמים של מדוזות ודגים קטנים. המקום הזה הוא מזווה מפואר של פירות ים תת-ימי עבור רוסיה ואזור תיירותי מאוד אטרקטיבי בו מתקיימת כיום בנייה פעילה. מזג האוויר כאן משתנה, אבל בקיץ טמפרטורת האוויר יכולה להגיע ל-+25 מעלות, כך שדי נוח לקבל כאן שיזוף צפוני מרפא.


הקרקעית משמשת כמזווה לפירות ים צדפות ומולים    צילום: אנדריי ביזיוקין

מדענים סובייטים חוקרים את עולם ים ברנטס זה זמן רב ובהתלהבות, קיים כאן מכון ביולוגי ימי כבר שנים רבות, שערך ניסויים רבים ומעניינים. אחד מניסויים כאלה היה הניסיון עם יבוא סרטן המלך קמצ'טקה מהאוקיינוס השקט לאזור ייחודי זה. התחזיות המדעיות של מדענים רוסים היו מוצדקות לחלוטין וכיום אנו יכולים לומר בביטחון שאורח סרטן ענק מקמצ'טקה השתלב בצורה מושלמת בעולם התת-ימי של ים ברנטס.
 

סרטן מלך קמצ'טקה                                                                                                                                    צילום: אנדריי ביזיוקין

סרטן מלך קמצ'טקה גדל לגודל מלא במשך 15 שנים, ואורך חייו הוא כ-30 שנה. הסרטן מכוסה קליפה קשה - קליפה עם קוצים המגנה עליו מפני טורפים אחרים - וכדי לגדל סרטנים צעירים חייבים להשיל את הקליפה הקטנה הישנה, לצאת ממנה וברגע זה יש להם קליפה גדולה חדשה ורכה, שאמורה להפוך קשה תוך מספר ימים. תהליך זה נקרא ׳הפיכת סרטנים׳. בשלב הזה, הסרטנים הרכים הופכים לטרף חסר הגנה ופגיע עבור טורפים תת-ימיים רבים אחרים. מעטים מהם שורדים, אבל הטבע המציא מנגנון הגנה מיוחד עבור סרטן המלך במהלך ההטלה שלו. לקראת תהליך החלפת הקליפה מתאספים סרטנים צעירים בקבוצות גדולות. וכך, במהלך הצלילה שלנו התגלה לנו לפתע, על הקרקעית, קטע בשטח של כ-50 על 60 מטר, עליו נאספו כמה מאות סרטנים בתקווה שיחד יהיה להם סיכוי טוב יותר להפחיד טורפים ולשרוד. היו הרבה נשיכות והרבה סרטנים נאכלו להם בשולי המופע התת-ימי הזה, אבל במרכז הסרטנים התקרבו זה לזה, כשהם מתחזים ליצור ענק בודד כשהם מצליחים להרחיק מהזירה לא מעט טורפים מפחידים.
התופעה כה מרהיבה, בדומה לסרט אימה על "פלישת חייזרים/סרטנים", מתרחשת מדי שנה במקומות שונים בצפון רוסיה. האירוע הזה עבורנו היה דומה לריצת הסרדינים מדרום אפריקה. אותו ים של רגשות עזים, הפתעה ותענוג מהגדולה והמגוון של ממצאי הטבע. ולגמרי יוצא דופן!


      צילום: סרגיי גרסימוביץ' 


    צילום: אנדריי ביזיוקין

 

  

  
חברים שצפו בסרטונים בהם מככבים סרטנים בריכוז כה גדול שאלו: "אם יש כל כך הרבה מהם, אז למה הם כל כך יקרים במסעדות"? הם גם חשבו שאם נמצאים בנקודה אחת כל כך הרבה סרטנים, המהלך יכול להוביל לאסון אקולוג... הם רק שכחו שמדובר בתהליך טבעי ודי רגיל לאזור. 

אז, אן אתם מזדמנים לרוסיה, בואו בבקשה לראות במו עיניכם את העולם התת-ימי של החוף הדרומי של האוקיינוס הארקטי. הצפון הרוסי תמיד שמח לקבל אורחים אדיבים.