אתם מגיעים לבית מלון, בארץ או בחו״ל והמקום הראשון שעמו אתם נפגשים, ה׳פנים׳ של המלון, הוא דלפק הקבלה. כמה נוח ומלבב להגיע באמצע היום או בסופו, לדלפק מלון, בו ניתנת הרגשה נינוחה, ניקיון וסדר, הקשבה ללקוח והבנת צרכיו, דיבור בשפה מובנת וידע מקצועי מובהק, הן על שירותי המלון בפרט ועל הסביבה בכלל. דלפק המלון מעיד, ללא ספק, על המלון עצמו ויכול, ללא ספק, לעשות את ההבדל בין שהייה נעימה לשהייה מהגיהנום. 
 
 
גם בהגעה למועדון הצלילה, ולא משנה אם בארץ או בחו״ל, המפגש הראשון של הצולל הוא עם דלפק הצלילה. זהו הלב החי והפועם של המועדון ובדיוק כמו בבתי המלון, הוא הוא המעיד על המועדון כולו. הדלפק הוא השער לצלילה בטוחה ונינוחה, כרטיס הביקור אשר ימריץ את הצולל לחזור פעמים נוספות לבצע צלילות דרכו ומרכז המספק ידע אמין וגישור לפעילות צלילה המתאימה לניסיונו, גילו ומגבלותיו של כל צולל. אבל, בשונה מדלפק הקבלה במלון שיכול להשפיע רק על החווייה ה׳תיירותית׳, במקרה של דלפק הצלילה, אי אפשר להתעלם מהמעורבות שיש לו, או אמורה להיות לו, בבטיחות לביצוע צלילה נכונה ובטוחה.

הטיעון שלי, כמי שחקר עשרות תאונות צלילה, יש כיום הוכחות למעורבות ישירה של דלפקי מרכזי צלילה בלא מעט תאונות. אני יכול לזכור ולו לפחות 5 מקרי תאונות צלילה קשות שהסתיימו באסון וזאת עקב הכוונה לא נכונה, או התייחסות לא מתאימה לצוללים ואל ביצוע הצלילה/אתר הצלילה בדלפק הקבלה של המועדונים במסגרתם בוצעו הצלילות.
נקודות התורפה אליהן יש להתייחס על פי אופי התאונות הנן:
1. בדיקה קפדנית בזהירות יתרה את יומן הצלילות.

2. העברת "מקל השליחים" בין המדריך "המרענן" למתן דוח מדויק לאנשי הדלפק על יכולות הצלילה של הצולל.

3. שמירה ורישום קפדני על ציוד צלילה בדלפק או בחצר מרכז הצלילה.

4. חשיבה לכוון החתמת כול צולל על הצהרה רפואית.

5. החתמת צוללים כי הציוד הנשכר יהיה אך ורק לשימושם ולא ניתן להעברה.
 
המקרים לעיל, נלקחו לאחר בדיקת תאונות צלילה שבהן היה סיום שלא על פי תכנון.
 
ידע ומודעות
ישנם מרכזי צלילה שפעילותם מצומצמת יחסית וכל פעילות צלילה דרכם מחייבת תיאום טלפוני מראש, ומיועדת גם ל"עוברי אורח", צוללים מזדמנים. במרכזים הללו יספקו מידע על מזג האוויר ומצב הים בסביבתם וכמובן את אפשרויות ביצוע צלילות חוף/סירה.
 
מרכזי צלילה גדולים יותר, עם פעילות ענפה, מפעילים על פי רוב צוות גדול, סירות צלילה, עובדי דלפק ועד דוחסי מכלים. מרכזי הצלילה הגדולים, חייבים בצוות דלפק גדול יחסית, אך מיומן מאוד, הן ביחסי אנוש והן בארגון צלילות מגוונות לאתרים שונים ועבודה צמודה עם קהל הדובר שפות שונות.
 
 
במרכזי צלילה אלו, ראוי שיהיה מנהל דלפק מנוסה, בדיוק כפי שיש בבתי מלון, על מנת שייתן מענה מקצועי ייחודי למגוון סוגי צלילות, כולל צלילות טכניות ייחודיות.
 
להלן הצגת מספר דרישות מצוות דלפק הצלילה: 
1. המאיישים חייבים להיות בעלי תעודת צלילה עם ניסיון סביר, רצוי בדרגת צולל ואפילו בעלי התמחויות שונות.
2. הבנה של מהות ארגוני צלילה בין לאומיים וידע בדרגות הצלילה ומבנה הקורסים.
3. יכולת מוכחת להתאמת סיורי הצלילה בהתאם לתעודות הצולל וניסיונם של הצוללים על פי יומן הצלילות.
4. התאמת מדריכי הצלילה ואו הצוללים המובילים בין לקוחות הצלילה - אתר הצלילה - ידע   
   המדריך.
5. צוות הדלפק חייב להכיר את כל צוות מרכז הצלילה וכישוריהם של כל שאר העובדים.
6. צוות הדלפק חייב לדעת את אופי אתרי הצלילה וזאת לאחר שהוא עצמו צלל בהם.
7. למאיישים חייבת שתהיה תעודת מגיש עזרה ראשונה והם חייבים להיות בקיאים ב"נוהל פינוי" במקרה תאונת  צלילה.
8. על הצוות להיות מודע בכל עת למיקום תיק עזרה ראשונה/מיכל חמצן לנשימה.
9. על הצוות לבדוק את אמצעי הקשר/טלפונים בכל זמן ולקיים קשר ולוודא יכולת לקיים קשר עם המנהל/ואו הבעלים של מרכז הצלילה.
10. המאיישים צריכים להפגין ידע הכרה ותקשורת עם מוקדי החירום/תאי לחץ.
 
 

יחד עם קיום דרישות בסיסיות אלו, ראוי שכול עובד דלפק צלילה יעבור הכשרה בסיסית לידע כללי בענף תיירותי ייחודי זה ויפגין ידע כללי בצלילה כנותן שירותים:
א. נוהל עריכת/קבלת שיחת טלפון: כיצד מדווחים ומה שואלים.
ב. התנהגות וסגנון דיבור ללקוחות - ידע בשפות.
ג. ידע והבנה בבדיקת תעודות צולל בין לאומיות ומשמעות יומני צלילה - קריאת מחשבי צלילה.
ד. לימוד ארגון יום פעילות צלילות מגוונות, בהתאם לכמות ציוד הצלילה ומגוון המדריכים.
ה. ידע בזיהוי בעיה מקצועית, בעיה עם ציוד הצלילה ויכולת לבצע פנייה עניינית לבעל סמכות בצוות/המנהל/מדריך בכיר.
ו. יכולת להתאמת צלילות לימי צלילות רצופים  - בניית פרופיל צלילה לצלילות "רב יומיות" לצוללים לא מנוסים.
ז. בדיקת נוכחות כל הצוללים בסיום כל צלילה ובסיום כל יום צלילות.
ח. קבלת/מתן ציוד לצוללים לאחר בדיקה שהציוד תקין ומתאים לצלילות.
ט. תאום הסעות הצוללים לבתי מלון ותכנון יום הצלילות הבא.
י. זיהוי והכוונה במקרה של תאונת צלילה/מיקום תאי לחץ.
יא. במקרה של "צולל נעדר" על צוות הדלפק לדעת לפעול באופן שקול ומקצועי ולפעול על פי נהלים ברורים ומקצועיים בשיתוף גורמי ההצלה והאכיפה של המדינה בה ממוקם המועדון.
 
עלינו ללמוד ולהבין כי דלפק הצלילה, מעבר להיותו חזות המרכז, המקום בו מתבצעת פעילות של כיף ונופש פעיל ומקום שמקבל את הבאים אליו בסבר פנים ידידותי וסבלני, הוא גם מקום שחייב לספק תחושת בטחון והרגשה כי, בסוף היום, יש על מי לסמוך.
 
*על הכותב:
סדנאי רמי עוסק ביום יום בצלילה מקצועית . במסגרת עיסוקו בעבר, היה לוחם/צולל בחיל הים. צלל  כצולל בוחן  בכל נמלי אירופה הצפונית 5 שנים,  ובשדות הנפט בים הצפוני. הוא בעלים לשעבר של מרכז הצלילה " "RAMY DIVING ובמסגרת היותו מנהל מקצועי,( תיירן מצטיין ארצי 1996). הסמיך למעלה מ- 5000 חניכי צלילה, בכל הדרגות למספר ארגוני צלילה.