קיץ, שעות בין הערביים, אחד החופים בתל אביב. אחד המתרחצים נזכר כי ראה מישהו נכנס בשחייה לכיוון אחד משוברי הגלים, אולם לא ראה אותו חוזר. המתרחץ מאתר פקח של העירייה aבמקרה עובר במקום והלה מזעיק את המשטרה. בירור מעלה כי על החוף יש תיק ובגדים שלא שייכים לאף אחד.
 

גם צוללות לוקחות חלק בפעילות היחידה. אחת מהצוללניות משמשת כמפקדת צוות
 
הרשויות מתחקרות עדים במקום ובמקביל מזעיקות את השיטור הימי ויחידת צוללים לחיפוש הנעדר.
במקום מוקם חפ"ק, ניתנות פקודות, איזור ההיעלמות מחולק לצוותים ולאחר שעתיים וחצי מאותר הנעדר על קרקעית הים בסמוך לסלעי השובר. 
 
שוב ושוב ושוב
אירועים מעין אלו מתרחשים מידי קיץ שוב ושוב. בקיץ 2021 נחשפנו לצערנו לאירועי טביעה רבים.
לאור החשיבות הברורה, הרשויות ויחידות האיתור והחילוץ מייחסות משמעות רבה להשבת נעדר – גם ללא רוח חיים.  
בארץ פועלות כמה יחידות צוללים העוסקות בתחום זה. יחידת הצוללים של ארגון זק"א תל אביב הוקמה בול לפני שנה - בחודש ספטמבר 2020.
 
חלק משמעותי מחברי היחידה כבר פעלו יחדיו במסגרות קודמות, אולם לאור תהליך של ארגון מחדש ומתן תשומת לב ממוקדת לנושאי הבטיחות, ההפעלה והמבצעיות התגבשה היחידה תחת ארגון זק"א תל אביב. 


כחלק מהפעילות, היחידה עוסקת גם בנושאים חשובים הנוגעים לים. בתמונה, צוללי זק"א ת"א יוצאים מצלילת סקר זפת בחופי בת ים 
 
היחידה כיום מונה כ- 80 חברים, מתוכם כ- 50 צוללים ואנשי חפ"ק, קייאקיסטים ואנשי רפואה. אנשי היחידה הם מתנדבים מרחבי החברה הישראלית, ובהם משפטנים, אנשי היי טק, רופאים, בעלי עסקים, אנשי כלכלה, עצמאים ושכירים. 
היחידה פועלת בחלוקה לצוותי צוללים (5 כיום) וייתר הצוותים המקצועיים. בראש כל צוות עומדים מפקד וסגן  - המשמש גם כאיש הבטיחות של הצוות (מעבר לקצין הבטיחות היחידתי).
 
צוללי היחידה הינם בעלי הסמכה גבוהה בדרגות שונות ומצוידים בציוד צלילה אישי ויחידתי לתגובה מהירה. חברי היחידה עוברים הכשרות ואימונים  מתוך מטרה לסייע באיתור נעדרים בתווך הימי (ים סוף, ים תיכון, כינרת, מאגרים, בורות מים ונחלים). 
 
מחזירים למשפחה
 
המתנדבים עוזבים את שגרת חייהם פעם אחר פעם בכדי להתאמן ולהיות מוכנים לשעת אמת וערוכים לחיפוש נעדרים מתוך רצון לשמור על כבוד המת ולהחזיר למשפחה את גופת יקירם בכדי שיוכלו להביאה לקבורה.
 
מפגשי היחידה מתקיימים בדרך כלל אחת לחודש (לפחות). בחלק מהמפגשים שומעים חברי היחידה הרצאות בתחומים שונים הקשורים לפעילותם. לדוגמא, לאחרונה העבירה חברת היחידה, שהינה מדריכת צלילה ופסיכולוגית בהכשרתה ועיסוקה הרצאה בתחום החוסן הנפשי. ממה נובעת מצוקה נפשית אצל מתנדב, מה התסמינים, מה הדרכים להתמודד עם המצב ומה חברי היחידה בעצמם יכולים לעשות עבור מתנדב המראה תסמינים אלו.
המתנדבת גם אחראית בשגרה על תחום זה, נפגשת עם צוותי היחידה ולאחר אירועים עוקבת יחד עם מפקדי היחידה אחר הצורך לתת מענה מקצועי.
 

חיפוש טנדר- צולל יחיד מופעל באמצעות מפעיל על היבשה, טנדר, המחובר אליו ומתקשר עמו באמצעות חבל. ביניהם עומד צולל בטיחות, מוכן לסייע במקרה חירום
 
מפגש אחר אשר התקיים לאחרונה נעשה במרכז לרפואה היפרברית בבי"ח "שמיר" (אסף הרופא). במפגש זה שמעו חברי היחידה במשך שעתיים הרצאה מאלפת מרופא המרכז על הסיבות שיכולות להביא מטופלים אל תאי הלחץ (לא רק צוללים), טיפולים שונים הנעשים במרכז, העמקה בנושא דקומפרסיה, תסמינים והטיפול בתא הלחץ ועוד... 
 
לאחר מכן סיירו המתנדבים בתאי הלחץ עצמם וקיבלו הסבר מעמיק על כל רכיב בתאים, בשעונים ובמערכות ההפעלה (לשמחת מפקדי היחידה, המרצה, שגם הוא צולל, הביע בסוף הביקור רצונו להצטרף ליחידה והוא החל בתהליך המבחנים והקבלה לאחרונה).
 

מסיכה מלאה מגינה על פני הצולל בסביבה מזוהמת, ומאפשרת שימוש באמצעי קשר בין הצוללים ובין היבשה
 
העקרון המנחה את מפקדי היחידה הינו שאין לסכן את חייהם של המתנדבים בפעילות זו, שאין בה בכדי להציל את הנעדר ממוות - ולפיכך חלה חובת זהירות רבה על הפועלים לחפשו. מרבית הטביעות קורות בסיטואציות שאינן שלוות ורגועות, הם אומרים ומדגישים כי אמירה חוזרת ביחידה הינה: "כשאנשים יוצאים ומתרחקים מהים, אנו מגיעים ונכנסים אליו" - וכל זאת תוך כדי הפעלת שיקול דעת, מקצועיות, הכנות מעמיקות ומבלי להתפשר על נושא הבטיחות.
 
קורסים מיוחדים
תנאי הקבלה ליחידה עומדים על מינימום 50 צלילות ים תיכון וציוד צלילה אישי מלא (לא חובה מיכל). המועמדים עוברים סדרת מבחנים על ידי מפקדי היחידה המעריכים את יכולותיהם במים (בדגש על איזון מעולה, יכולת קבלה ולמידה ועמידה בתנאי לחץ). כל צולל נדרש לכלול בציוד האישי שני פנסים, 3 אמצעי חיתוך, כפפות, כובע צלילה, נקלס, גלגלת ו׳נקניק׳. 
 
לרשות המתנדבים עומד ציוד יחידתי הכולל: מסכות מלאות, מיכלי צלילה, מיכלי פוני, תאורה, אביזרי חפ"ק מבצעי, ערכות חובש, חבלים, ערכות טנדר ועוד. 
 

מסיכה מלאה יושבת בול!
 
בחודשים האחרונים עברו רבים מצוללי היחידה קורס ERDI בהדרכתו של המדריך הבכיר אילן ברקוביץ המכשיר ומסמיך צוללים בתחום ה- PSD (PUBLIC SAFTY DIVE). 
 
הקורס המתקדם מתפרס על פני מספר ימים ובמסגרתו עוברים הצוללים הכשרות רבות. טרם הקורס עוברים המתנדבים מבחני מים הכוללים שחיה ממושכת, גרירת צולל, ציפה במקום עם ידיים מחוץ למים – מבחנים דומים למבחנים הנעשים בקורסי צלילה מתקדמים.
 
הצוללים משתתפים בשעורים תיאורטיים מקצועיים המלמדים את שיטות הפעולה בתחום ה PSD, הציוד הנדרש ואופן השימוש בו, התנהלות באירועי אמת מול כל הגורמים הרלוונטים.
 

קורס מסיכה מלאה- הסרת המסיכה במקרה תקלה וחבישת מסיכה רגילה
 
בקורס לומדים ומוסמכים הצוללים לצלול באמצעות מסיכה מלאה כשדרכי התקשורת עם הצולל יכולים להיעשות ב- 3 דרכים:
 
1. סימני חבל עם אדם מוסמך ("טנדר") המוביל ומנחה את הצולל באמצעות סימני חבל הקשור לרתמה על גופו.
 
2. תקשורת אלחוטית תת-ימית בין הצוללים ובין הצוללים לחפ"ק.
 
3. תקשורת חוטית בין הצולל לטנדר.
 

פריסת גלגלת עם מסיכה מלאה
 
ההבנה היא כי במים שחורים (מאגרים / נחלים / בורות וכיוצ"ב)  מאוד קשה לצלול בזוגות ועל כן העדיפות היא לצלילה בה יורד אל המים צולל אחד המחובר בחבל אל ה"טנדר" הנותר על היבשה והוא זה אשר מנחה אותו, באמצעות משיכות חבל מוסכמות, להיכן לפנות ולהיכן לנוע מתחת למים.
 
בנוף לטנדר, צוות הצלילה מונה עוד צולל בטיחות הממתין מחוץ למים כשציוד הצלילה ברובו כבר עליו והוא מוכן, בהינתן סימן מצוקה, לרדת ולחבור אל הצולל הראשי במים ולסייע לו להיחלץ מהמצב אליו נקלע. גם צולל הגיבוי מחובר בחבל ל"טנדר" משלו והחבירה אל הצולל הראשי נעשית באמצעות התחברות לחבל הראשי וירידה עליו.
 
צוות מסוג זה נדרש לתרגול שוטף ואינטנסיבי במהלך השנה, בכדי לפעול באופן בטוח ומקצועי במהלך אירוע אמת.
 
הצפת חפצים
 
 
בקורס גם לומדים הצוללים להציף חפצים שכן לעיתים לא ניתן להעלות את הנעדר או את החפץ המאותר סתם כך. בקורס, כמו גם בשגרת היחידה, מתאמנים הצוללים בצלילה עם מסיכות אטומות ("שחורות"), המדמות צלילה במאגר, או מתאר דומה. הצוללים אף מתרגלים שוב ושוב שיטות קשירה שונות הנדרשות להם בפעילותם.
 
צוללים אשר עברו את הקורס דיווחו על עליה משמעותית במקצוע הצלילה בכלל ובמוכנות לפעילות המבצעית של היחידה.
 

הצפת עצמים גדולים באמצעות מצנח
 
היחידה חותרת לשת"פ עם יחידות מקבילות העוסקות גם הן בתחום זה, מתוך הערכה והבנה כי ישנם אירועים בהם יידרשו לשתף פעולה ולקיים שיח מקצועי ברור ומוכר, כשהיחידה שמה לה למטרה לסייע ככל שניתן בכל משימה אפשרית.
 
חברי היחידה בימי נקיון חופים מעל ומתחת למים, בהסברה לבאים אל החופים ובהסברה לילדי בתי הספר – במסגרת ימי שמירה על הטבע הימי ובאחרונה, היחידה סייעה, בעקבות אסון הזפת אשר נשפך ממיכלית, בביצוע סקר תת-ימי – לבקשת הרשות לאיכות הסביבה. היחידה קיבלה מהרשות גזרות לביצוע הסקר ואף שיתפה פעולה עם יחידות אחרות להשלמת המשימה.
 
ולא רק זה: חברי היחידה סייעו במהלך הקורונה בהבאת תרופות לקשישים ונצרכים וחברי היחידה משמחים באופן קבוע מידי מספר שנים בחג החנוכה את מאושפזי מחלקת שיקום קשישים בבי"ח "שיבא" ובפורים נענים לפניות לשמח ילדי גנים או אחרים הפונים אליהם.
 
מידי שנה נערך ערב גיבוש לחברי היחידה. לפני כשבוע קיימה היחידה ערב שכזה ביער בן שמן, האוכל חולק בשפע, האווירה הייתה בשמיים ופרסים ("שווים") חולקו לזוכים בהגרלה או לאחר ניצחון בתחרות – מתנת מועדון פלמידה.
 
המעוניינים להתנדב ביחידה מוזמנים לפנות לטלפון 050-7739119. 

* תודה לניצן לן אשר סייע בהכנת הכתבה  
 
גלרית פעילות זק"א תל אביב